Opłata transferowa to jednorazowa opłata, która stanowi 1,5% kwoty dotacji na opłatę wstępną. Jej wysokość określa umowa leasingu z dotacją i jest ona wyszczególniona na fakturze wystawianej przez leasingodawcę. Opłata transferowa pokrywana jest z dotacji i jest ściśle powiązana z opłatą wstępną leasingu. Skorzystaj z podpowiedzi eksperta i zobacz, jak zaksięgować taką opłatę.
Dotacja otrzymana z programu „Mój elektryk” jest zwolniona z opodatkowania. Wolne od podatku są bowiem świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na leasing nowych pojazdów wykorzystujących do napędu w szczególności energię elektryczną.
Jeżeli chodzi o koszty uzyskania przychodów, to proszę zwrócić uwagę na art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59 ustawy o CIT. Zatem należy uznać, że z rachunku podatkowego nie zostały wyeleminowane koszty sfinansowane dotacją „Mój elektryk”, zwolnioną z podatku (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT).
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy opłaty leasingowe można zaliczyć do kosztów podatkowych;
Jak księgować opłatę leasingową.
Oglądaj szkolenia dotyczące leasingu:
Umowy leasingu a podatki dochodowe i VAT– szkolenie video
Leasing finansowy czy leasing operacyjny – jak rozpoznać umowę
Umowy leasingu w prawie bilansowym – szkolenie video
Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe
Polecamy też:
Jak rozliczać leasing samochodu w 2024 roku - 8 przypadków z praktyki
Leasing samochodu i wykup auta. Rozliczenia podatkowe i księgowania na przykładzie
Poznaj skutki podatkowe przekazania córce samochodu wykupionego z leasingu
Czy umowę leasingu na sprzęt komputerowy trzeba ująć w bilansie
Zapraszamy do obejrzenia szkolenia video, w którym ekspert wyjaśni, jakie są kryteria, które pozwolą prawidłowo zaklasyfikować umowy leasingu na potrzeby podatku dochodowego i potrzeby VAT. Poznaj wskazówki dotyczące rozliczania podatków przy umowach leasingu.
Podczas webinarium dr Katarzyna Trzpioła wyjaśni m.in.:
Oglądaj też inne szkolenia dotyczące leasingu:
Sprawdź też komentarze i porady ekspertów dotyczące leasingu:
Prawo bilansowe zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące zasad ujmowania umów jako leasing finansowy lub leasing operacyjny. Jakie są to warunki i kiedy możliwe jest stosowanie uproszczeń w rozliczaniu leasingu?
Podczas webinarium dr Katarzyna Trzpioła wyjaśni m.in.:
Jakie są warunki do uznania leasingu za leasing finansowy i jak sprawdzić czy zostały one spełnione;
kiedy jednostka może kwalifikować leasing w księgach rachunkowych zgodnie z przepisami prawa podatkowego;
czy w związku z utratą prawa do stosowania uproszczeń w stosowaniu leasingu, trzeba przekształcić wszystkie umowy, które jednostka miała zawarte wcześniej, i które do tej pory rozliczała w sposób uproszczony.
Ekspertka na konkretnych przykłada pokaże rozliczenie i księgowanie leasingu operacyjnego i finansowego.
Oglądaj też szkolenie:
Sprawdź też komentarze i porady ekspertów dotyczące leasingu:
Z punktu widzenia księgowości bardzo ważne jest rozróżnienie, czy mamy do czynienia z umową, która jest umową leasingu finansowego, czy też z umową rozpoznawaną jako leasing operacyjny. Ustalenie, z jaką umową mamy do czynienia, ma istotne znaczenia dla sprawozdania finansowego i odzwierciedlenia tych umów w bilansie, w rachunku zysków i strat oraz w informacji dodatkowej. Odpowiednie zakwalifikowanie umowy ma też swoje skutki podatkowe.
Podczas webinarium dr Katarzyna Trzpioła wyjaśni m.in.:
- w jakiej formie powinna być zawarta umowa leasingu;
- kiedy leasing uznamy za finansowy, a kiedy mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym;
- jak leasing definiowany jest w Kodeksie cywilnym;
- jakie wskazówki dotyczące leasingu znajdziemy w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 5. Leasing, najem i dzierżawa, a jakie w MSR 17.
- jakie kryteria dotyczące rozpoznawania leasingu znajdują się w ustawach podatkowych, a jakie w prawie bilansowym.
Polecamy też inne szkolenia dotyczące leasingu:
Sprawdź też komentarze i porady ekspertów dotyczące leasingu:
Pobierz e-book:
Leasing w praktyce: praktyczne wskazówki dotyczące rozliczeń
Wiele firm korzysta z samochodów w leasingu. Po zakończonej umowie przedsiębiorcy często decydują się na wykup auta z leasingu. Jedni postanawiają sprzedać samochód, a inni zostawią pojazd do użytku prywatnego. Skorzystaj z praktycznych wskazówek ekspertów i rozliczaj leasing samochodów bez kłopotów.
Wykup samochodu z leasingu i sprzedaż dealerowi samochodowemu z marżą
Chcemy wykupić samochody z leasingu operacyjnego po czym sprzedać je dealerowi marki z niewielką marżą, w związku z czym mam pytanie, czy lepiej dla firmy potraktować tę transakcję jako zwykłą sprzedaż i samochody traktować jako towar handlowy (zarówno pod względem CIT, jak i VAT) czy też sporządzić refakturę 1:1, a firmie leasingowej wystawić fakturę za prowizję od sprzedaży? Która z tych opcji nie narazi firmy na żadne konsekwencje podatkowe?
Czym jest refaktura
W przepisach prawa podatkowego nie występuje pojęcie refaktury. Przyjmuje się, że refakturowanie to przeniesienie kosztów na podmiot, który faktycznie korzysta z usługi / towaru. Taka sytuacja występuje, gdy podatnik działa we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej (zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT). W związku z tym kosztami wykonania usługi zostaje obciążony podmiot, który ostatecznie korzysta z usługi - czyli wspomniana osoba trzecia. Co ważne na refakturze muszą pojawić się takie kwoty, jakie znajdują się fakturze pierwotnej. W związku nie jest możliwe naliczanie marży przez pośrednika – podmiot wystawiający refakturę.
Nie do końca zrozumiałe jest, dlaczego firma leasingowa miałaby zostać obciążona prowizją od sprzedaży. Cena wykupu ustalona jest zazwyczaj w konkretnej wysokości w umowie leasingu, a leasingobiorca może skorzystać z tego uprawnienia lub nie. Zatem sprzedaż przez firmę leasingową dokonywana jest na warunkach umownych, a leasingobiorca nie wykonuje faktycznie żadnej usługi na rzecz leasingodawcy.
Samochody jako towar handlowy
Jednocześnie nie ma przeciwwskazań, aby potraktować samochody jako towar handlowy. Jeśli zostaną one zbyte niezwłocznie po ich wykupie, podatnik będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z wykupem.
Uwzględniając to, że samochody będą stanowiły towar handlowy, nie znajdzie też zastosowanie limitu odpisów amortyzacyjnych (do 150.000 zł dla samochodów osobowych). W takiej sytuacji w ustawie o PIT nie przewidziano ograniczania kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży samochodów, niezależnie od wartości danego pojazdu.
Czytaj też:
Sprzedaż samochodu osobowego wykupionego z leasingu przez podatnika zwolnionego z VAT
Darowizna samochodu wykupionego z leasingu – sprawdź skutki podatkowe w VAT
Ponadto sprzedaż samochodów niezwłocznie po wykupie jest częstą praktyką rynkową. W związku z tym potraktowanie samochodów jako towarów handlowych, jest nie tylko optymalne podatkowo, ale i nie narazi firmy na żadne konsekwencje podatkowe.
Podstawa prawna:
art. 90b ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.),
art. 16 ust. 1 pkt 4 z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.).
Monika Czekała
księgowy, doradca podatkowy nr wpisu 14485
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Oglądaj szkolenie online:
Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe
Polecamy porady ekspertów dotyczące rozliczania leasingu:
Leasing samochodu i wykup auta. Rozliczenia podatkowe i księgowania na przykładzie
Poznaj skutki podatkowe przekazania córce samochodu wykupionego z leasingu
Czy umowę leasingu na sprzęt komputerowy trzeba ująć w bilansie
Wykup samochodu z leasingu - co się najbardziej opłaci
Darowizna samochodu wykupionego z leasingu- VAT
Pobierz e-book:
Leasing w praktyce: praktyczne wskazówki dotyczące rozliczeń
Jak postąpić w sytuacji, w której przedsiębiorca odkupuje leasingowany samochód osobowy od leasingodawcy, a następnie odsprzedaje auto po tygodniu? Czy przy wykupie samochodu z leasingu można odliczyć 100% VAT? Sprawdźmy.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy przy wykupie samochodu można odliczyć 100% VAT.
Oglądaj szkolenie online:
Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe
Polecamy też:
Rozliczanie kosztów leasingu samochodu osobowego – przypadek z praktyki
Leasing samochodu i wykup auta. Rozliczenia podatkowe i księgowania na przykładzie
Leasing zwrotny jako forma dodatkowego źródła finansowania – przykłady ewidencji księgowej
Rozliczanie kosztów leasingu samochodu osobowego – przypadek z praktyki
Pobierz e-book:
Leasing w praktyce: praktyczne wskazówki dotyczące rozliczeń
Na leasing samochodu decyduje się wielu przedsiębiorców. W praktyce rozliczenia podatkowe i bilansowe kosztów związanych z leasingiem samochodów mogą przynieść sporo problemów. Dużo wątpliwości związanych jest też, jeżeli chodzi o wykup auta z leasingu. Wyjaśnienia tych kwestii przedstawiamy na konkretnym przykładzie.
Szczegółowe zalecenia dotyczące rachunkowego ujmowania leasingu zawarte zostały w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 5 „Leasing, najem i dzierżawa” (dalej KSR nr 5). Zgodnie z KSR nr 5 wartość początkową przedmiotu leasingu finansowego, stanowiącą odpowiednik ceny jego zakupu, ustala się jako niższą spośród:
Wartość początkową przedmiotu leasingu zwiększają poniesione przez korzystającego bezpośrednie koszty zawarcia umowy, przystosowania przedmiotu leasingu, ulepszenia itp. Zatem dla celów bilansowych wartość początkową należy ustalić jako sumę kwoty netto samochodu i podatku od towaru i usług nie podlegającego odliczeniu, tj. sumę rat kapitałowych i kwoty wykupu oraz przypadającego na nie kwoty podatku od towarów i usług niepodlegającego odliczeniu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak rozliczać koszty związane z leasingiem samochodu do celów rachunkowych i podatkowych;
Jak księgować wydatki związane z leasingiem samochodu;
Jak ująć fakturę wykupu samochodu osobowego.
Oglądaj szkolenie online:
Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe
Polecamy też:
W związku za zawarciem umowy leasingu, przedsiębiorcy ponoszą różne koszty, np. miesięczną ratę leasingową, opłatę administracyjną, wstępną opłatę leasingową, czy też opłatę manipulacyjną. Do tego dochodzą też wydatki eksploatacyjne. Jak rozliczać takie wydatki, jeżeli chodzi o koszty podatkowe i VAT? Sprawdź na przykładzie.
Problem: Osoba fizyczna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jest opodatkowana podatkiem liniowym, jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną. W grudniu 2023 roku przedsiębiorca zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego ze spłatą na 59 rat. Wartość leasingu netto to 285.000 zł, podatek VAT 23% kwota 65.550 zł, kwota brutto 350.550 zł.
Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej bez korzystania prywatnego. Dokonano zgłoszenia auta w urzędzie skarbowym na druku VAT-26, prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu – kilometrówka do celów VAT.
Podatnik w grudniu 2023 r. poniósł następujące koszty: opłata administracyjna: kwota netto 200 zł, VAT 23% 46 zł, brutto 246 zł, wstępna opłata leasingowa kwota netto 14.250 zł, VAT 23% kwota 3.277,50 zł, brutto 17.527,50 zł, opłata manipulacyjna kwota netto 1.182,14 zł, VAT 23% kwota 271,89 zł, brutto 1.454,03 zł, wymiana klocków hamulcowych kwota netto 467,80 zł + VAT 23% , kwota 112,20 zł, brutto 600 zł, nota obciążająca składkę ubezpieczenia w kwocie 1.706,25 zł.
W styczniu 2024 r. otrzymano fakturę raty leasingowej, w której wymieniono kwotę brutto 3.362,35 zł, składającą się z: kapitału 656,46 zł, odsetki 2.217,89 zł i części stałej OOL kwota 488 zł. Czy kwoty dotyczące opłaty administracyjnej, wstępnej opłaty leasingowej i opłaty manipulacyjnej należy rozliczyć do kosztów podatkowych proporcjonalnie do kwoty 150.000 zł wynikającej z ograniczenia dla samochodów osobowych, czy można je zaksięgować z kwot netto wynikających z faktur?
Czy notę księgową dotyczącą składki ubezpieczeniowej można do kosztów podatkowych zaksięgować w całości, czy też należy rozliczyć proporcjonalnie do kwoty 150.000 zł? Czy faktury wynikające z wydatków eksploatacyjnych – naprawa, paliwo itp. można księgować w pełnej kwocie netto, czy należy księgować jako 75% wydatku netto? Jak należy prawidłowo rozliczyć pierwszą ratę leasingową pod względem podatkowym?
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się na konkretnym przykładzie:
Oglądaj szkolenie online:
Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe
Polecamy też:
Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu a kasa rejestrująca
Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe
Poznaj skutki podatkowe przekazania córce samochodu wykupionego z leasingu
Wykup samochodu z leasingu - co się najbardziej opłaci
Pobierz ebook:
Leasing w praktyce: praktyczne wskazówki dotyczące rozliczeń
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.